آکایران : 

 نگهداری میوه خشک ساده تر و احتمال خرابی شون کمتره

بنا :
از خوردن خشکبار و میوه خشک لذت ببرین
حمل و نگهدارى خشکبار و میوه خشک، ساده تر و احتمال خرابى شون هم کمتره. مخصوصا در تعطیلاتى مانند عید نوروز، همراه داشتن میوه هاى خشک در مسافرت و هم اینکه وجود این مواد غذایى در منزل، نسبت به نداشتن میوه خشک، تغذیه اى مناسب ترى رو براى افراد ممکن مى سازه. شکلای جور واجور میوه در فصول خاصى وجود دارن، در حالى که در تموم ایام سال مى توان از مصرف میوه خشک لذت برد.

 تموم تغییرات در میوه هاى خشک فقط تخریبى نیس

فرق تغذیه اى میوه هاى تازه و میوه خشک:
خشک کردن میوه برخى آثار منفى رو در مواد مغذى اونا به جاى مى گذارد که مهم ترین اون، کاهش و یا حذف برخى ویتامینا ( از جمله ویتامین C و اسید فولیک) است.

با این وجود تموم تغییرات در میوه هاى خشک فقط تخریبى نبوده و گاهى از اوقات، اثرات خاص اى براى حالت خشک برخى میوه ها هست که در تازه ى اونا این اثرات کمتره. مثلا، آلوى خشک اثر ملینى بیشترى نسبت به آلوى تازه داره. مشابه همین اثر رو در انجیر خشک و توت خشک هم مى توان مثال زد.

برخى از میوه هاى خشک تا چهار برابر شکلای جور واجور تازه ى خودشون آنتى اکسیدان دارن. میوه هاى خشک به دلیل داشتن فیبر، آهن، سلنیوم و پتاسیم بالا انتخاب خوبى براى افراد دچار کمبود این مواد هستن. با این وجود از اونجا که روند خشک کردن موجب از دست رفتن مقادیر قابل توجهى مواد مغذى دیگه و افزایش درصد انرژى و قند در میوه ها مى شه.

 روش خونگی خشک کردن میوه موجب ضایع شدن شدید ویتامین Cمیشود

خشک کردن میوه چه تأثیرى بر ارزش غذایى میوه ها داره؟
روش هاى خشک کردن میوه، اثرات کم و بیش متفاوتى بر روى مقدار مواد مغذى میوه خشک شده داره. روش خونگی خشک کردن میوه یعنى پهن کردن میوه ها در جلوى آفتاب موجب ضایع شدن شدید ویتامین C و برخى دیگه از مواد مغذى مى شه. 

در برخى موارد به خاطر آسون کردن روند خشک کردن و کشتن میکروب هاى بیمارى زا، اول مدت کمى میوه ها رو مى جوشانند یا بخار مى بدن. این کار باعث حفظ ویتامین B1 و پیش ساز ویتامین A در میوه ها مى شه، اما مقدار ویتامین C رو بیشتر کاهش مى دهد. خشک کردن میوه با دماى بالا هم موجب کاهش کیفیت پروتئین میوه ها به وسیله بدن مى شه.

منبع :