میدونید سرحالی مو یکی از نشونه های سلامتی بدن است؟

موهای نورانی و با نشاط نشون دهنده بدنی سالمه ، حتی پزشکان در خیلی از موارد شرایط مو رو به عنوان علایم و ملاک واسه شرایط دیگه تلقی میکنن. واسه نمونه ریشه مو میتونه نشون از کم خونی بوده و موی نازک و کم پشت نشونه کمبود مواد معدنی و ویتامینه. بدیش اینه بیشتر تصور میشه بهترین راه واسه قشنگتر نگه داشتن مو به کار گیری لوازم آرایشی و بهداشتی گران قیمته ولی در واقع این مهم وابسته به تغذیه مناسب و کافیه در نتیجه اهمیت رژیم غذایی رو درحفظ سلامتی بدن به خصوص مو رو نمیشه نا دیده گرفت.

مو ترکیبی از کراتین سفته که در اون یه پروتئین خاص واسه ایجاد طول الاستینی (کشسانی) ومقاومت نسبی مو در مقابل آسیبای شیمیائی هست. ساقه مو زنده دینامیک(حرکتی) بنام فولیکول اسمت . وقتی که تغذیه فولیکول مو بطورکامل باشه موی سالم بوجو میاد ولی هنگام تغذیه نا سالم این بخش از سلولهای این ناحیه دچار سوء تغذیه شده و کم کم میمیرن یا وظیفه خود رو خوب انجام نمیدهننندو در نتیجه ریزش مووطاسی شروع میشه.شایعترین دلیل ریزش مو در زنان کمبود مواد مغذیه چون معمولا واسه کاهش وزن خود رژیمای غیر اصولی رو بکار میبرن.

علل ریزش مو در اثر تغذیه:

کمبود املاح معدنی مثل منیزیم، گوگرد، آهن و روی

افزایش اندازه فلزات سنگین مانند جیوه و سرب

از دیگه علل ریزش مو موسوم بر گرسنگیه که در نتیجه اون چربی خون در دور و بر پیاز مو جمع شده و مانع تنفس و تغذیه اون میشه، این مورد در افراد دارای کلسترول خون بالای خون هم اتفاق می افته. هم اینکه باید اینم بگیم که که کمبود پروتئین باعث تغییر در رنگ و بافت و خشکی مو میشه و در اثر کمبود ویتامین A هم شفافیت خود رو از دست داده و در آخر موجب ریزش اون میشه.

علل سفیدی مو:

سلولهای رنگدونه ای مو واسه ساخت ملانین به آنزیمهای خاصی نیاز دارن و براساس فرق آنزیمهای شرکت کننده نوع خاصی از ملانین رو تولید میکنن و رنگهای متفاوت رو بوجود میارن. وقتی که ملانوسیت به طور کامل بدون رنگدونه شه، مو سفید و اگه تعداد ملانین یه تار مو کمتر از حالت عادی شه به رنگ خاکستری یا نقره ای در میاد. براساس گفته کارشناسان تغذیه افرادیکه دچار سفیدی مو هستن، باید مصرف با پوست میوه هایی مثل سیب، گلابی، هلو و همه میوه هایی که پر از فلزات جورواجور خصوصا منگنز و مس هستن رو در برنامه غذایی خود بذارن. البته همیشه سفید شدن مو دلیل بالا رفتن روزای زندگی نیس، عواملی مثل افزایش گلبولهای سفیدرژیم سخت و کم خونی و سیگار در سفیدی زودرس مو نقش دارن.

پیشنهادای تغذیه ای:

از پروتئینای غنی از آهن استفاده کنین ، چراکه پروتئین واسه رشد همه سلولها از جمله سلولهای مو لازمه. آهن موجود در پروتئین غذاها به گلبوبهای قرمز خون در حمل اکسیژن به همه نقاط بدن از جمله فولیکولهای مو کمک میکنه. از جمله منابع این غذاها میشه به گوشت گاو و گوساله، بره، مرغ، اردک، تخم مرغ و حبوبات اشاره کرد. ویتامین C و B در تولید سلولهای قرمز خون و رسوندن اکسیژن ومواد مغذی به تموم سلولهای بدن از جمله پوست سر، فولیکولهای مو و جوونه تاثیردارن. از جمله منابع این ویتامینها جوونه گندم، سبوس، جگر، موز و سبزیجات هستن.

روی رو یادتون نره این ماده معدنی در رشد و بازسازی بافتها از قبیل رشد مو نقش دارن. از منابع مهم روی میشه به غذاهای دریایی، ذرت و خامه اشاره کرد. به کار گیری اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶، که این اسیدهای چرب لازم در ارتفاء سطح کیفی مو، موثر بوده و بر پر پشتی اون اضافه می کنه. منابع امگا ۳ مثل ماهیای آب سرد مثل سالمون و ساردین و جوونه گندم، منابع امگا ۶ مثل روغن آفتابگردان و روغن بادام زمینی. به کار گیری ویتامین E که به عنوان آنتی اکسیدان عمل میکنه. به طور کل رژیم غذایی ناجور همراه با کشیدن سیگار و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکالهای آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد میشه. آنتی اکسیدانها مولکولهایی هستن که میتونن اثر رادیکالهای آزاد رو خنثی کنن و هم اینکه باعث ساخته شدن موی جدید و استواری اون میشه. از منابع این ویتامین میشه به کدو حلوایی، روغن خردل و بادام و اسفناج و طالبی اشاره کرد.

جمع آوری: گروه سلامت پرداد

.

منبع :