: هفت روش درست نشستن پشت میز

: میدونید نشستن به اندازه سیگار کشیدن مضره؟

هفت روش درست نشستن پشت میز

اختصاصی بیست ستون: 

تحقیقات و تحقیقات زیادی انجام گرفته که همه اونا میگن نشستن به اندازه سیگار کشیدن مضره «و یا» بی جنب و جوش بودن دو برابر چاقی کشنده س، اما ما تابه حال کاری دراین باره کردیم؟

ما باید به خاطر سلامتی خودمون هم شده، چگونگی درست نشستن در محل کارمون رو در الویت قرار بدیم. تحقیقات گذشته نشون دادن که حتی ساعتا ورزش کردن بعد از کار، آسیبی که براثر بی تحرکی در ساعات کاری ایجادشده س رو جبران نمی کنه. پس تموم افراد چه تنبلا و چه اونایی که حتی پنج بار در هفته ورزش می کنن، باید فکری درباره بی تحرکی در محل کارشون بکنن. اجازه ندین که شغلتون، اندازه جنب و جوش شمارو تعیین کنه. اینجا هفت روش ساده که به شما کمک می کنه وقتی که پشت میز کارتون نشسته اید جنب و جوش داشته باشین رو معرفی می کنیم.

بلند کردن پاها

نچسبیدن به میز کارتون به مدت نه ساعت در روز، ممکنه غیرقابل دوری به نظر برسه؛ اما همونجوریکه در تحقیقات مشخص شده، واسه سلامتی تون مضره. به گزارش بی.بی.سی ممکنه باعث دچار شدن به مریضیای قلبی، دیابت نوع دوم، سرطان و مریضیای روحی شه. هم اینکه مشخص شده که ممکنه باعث کمردرد و پشت درد شه، به خصوص در میان جوانان. طبق تحقیقات انجام گرفته، تقریباً نصف افراد بین ۱۶ تا ۲۴ سال مبتلابه گردن درد و پشت درد هستن؛ اما راه هایی واسه بیشتر جنب و جوش داشتن هست. می تونین با تکون دادن پاهاتون کمی جنب و جوش داشته باشین. پشت صندلی رو به عقب هل بدین و پاهاتون رو تا جایی که می تونین دراز کنین و به جلو بکشین. یکی از پاها یا هر دوپایتان رو به این صورت بلند کنین و به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارین. بعد پاهاتون رو پایین بیارین. این کار رو ۱۵ الی ۲۰ بار تکرار کنین. این کار باعث تقویت عضلات می شه. اگه این کار براتون خیلی آسون به نظر می رسه، می تونین پاهاتون رو از داخل دسته کیفتون رد کنین و بعد پاهاتون رو درحالی که وزن کیف روی اونا هستش، بالا ببرین.

چرخش با میز

می دونستین که فقط با انجام یه حرکت بسیار ساده، عضلاتی به محکمی و سفتی آهن داشته باشین؟ اگه می خواین واقعاً از یه روش خلاقانه استفاده کنین، می تونین این کار رو امتحان کنین. دستتون رو روی لبه میز بذارین، پشتتون رو صاف نگه دارین و کف پاهاتون به طور کاملً روی زمین قرار داشته باشه، حال با صندلی تون به سمت راست و بعد به سمت چپ بچرخید، طوری که فقط بالاتنه تون حرکت کنه. نفس عمیق بکشین و این کار رو واسه هر سمت ۱۰ بار تکرار کنین. با انجام دادن این کار کشش رو در عضلاتتون احساس می کنین. اگه از پشت درد رنج می برید این کار کمکتون می کنه بهتر شید. پشت دردتون به خاطر ضعیف بودن عضلات پشته، پس با تقویت اونا می تونین این درد رو کم کنین.

شیب کششی

اگه صندلی کار شما، صندلی چرخ دار نیس، ناراحت نباشین، همکاران شما به حرکت کششی که می تونین انجام بدین حسادت می کنن. اگه صندلی تون سفت و محکمه (طوری که وقتی می خواین حرکت کششی بکنین خم و کج نشه)، روی یه لبه صندلی بشینین، پاهاتون رو صاف کنین، دست هاتون رو در کنار بدنتون بذارین و تلاش کنین بالاتنه تون رو خم کنین و به نزدیکی زمین برسونین. این حرکت رو ۱۵ بار انجام بدین.

اگه احساس می کنین که انجام این حرکت خیلی رمزینگی تونه می تونین یه دمبل هم در دست بگیرین. اگه دمبل ندارین به جاش می تونین از ظرف نهارتان و یا یه جا مدادی استفاده کنین.

تغییر صندلی


از وقتی که صحبتا درباره خطرات بی تحرکی آغازشده س، پیشنهادا بسیاری واسه یه میز جانشین بهتر داده شده. میزهای سرپایی از همه محبوب تر بودن. البته خیلیا میگن که ایستادن روی پاها اونم به مدت طولانی در روز باعث پادرد و کمردرد می شه.

 شرکت تکنو جیم یه شرکت ایتالیاییه و به خاطر لوازم ورزشی مرغوبش، معروفه. در این شرکت واسه سلامت کارکنان هزینه بسیاری خرج می شه؛ و الویت اونا سلامت کارکنانشانه و عقیده دارن هر چی کارمندان سالم تر باشن، بازدهی کار بیشتر هستش. در این شرکت که یکی از سالم ترین شرکتا در دنیاست، کارکنان تشویق می شن که به جای نشستن روی صندلی، روی یه توپ مخصوص بشینن. این توپ هنگام کار کردن باعث تقویت عضلات و حفظ تعادل می شه. پس حتماً این کار رو امتحان کنین.

لباسای راحت بپوشید

در بعضی از شرکتا، نوع پوشش خیلی سخت گیرانه س، مثلاً حتماً باید کت شلوار بپوشید. ولی اگه امکان این براتون هست که هر چند وقت یه بار لباسای راحت بپوشید، حتماً این کار رو بکنین. چون اثر بسیاری در کیفیت کارتون میذاره.

هم اینکه تحقیقات انجام گرفته نشون دادن که اگه به مدت ۵۰ هفته هرروز لباس راحت بپوشید، ۱۲۵ کالری بیشتر در روز و ۶۲۵۰ کالری بیشتر در سال، می سوزونین. می گن که اگه لباس راحت و به خصوص کفش راحت بپوشید، تحرکتون در محل کارتون بیشتر هستش.

از ایمیل زدنای داخلی دوری کنین

اگه تموم مدت روز پشت میزتون بشینین، آسیب زیادی به پاهاتون می زنید. تحقیقات انجام گرفته نشون میده که از سال ۱۹۵۰ اندازه بی تحرکی در کارای دفتری، ۸۳ درصد بیشتر شده؛ و بزرگ ترین دلیل اون وابستگی زیاده از حد ما به فنّاوریه؛ و این باعث شده که جنب و جوش کمتری واسه انجام و تحویل کارای روزانه مون داشته باشیم.

اما واسه سلامتی خودتون هم که شده، تلاش کنین از ایمیلای داخلی دوری کنین. مثلا اگه می خواین باکسی در محل کارتون صحبت کنین، برید و به شخصه با اون صحبت کنین و جوابتون رو بگیرین. بهتره از پله ها استفاده کنین، چون قلب و عضلات رو به جنب و جوش درمی آورد.

وقتی رو واسه ایستادن مشخص کنین

در اول ممکنه احمقانه به نظر برسه؛ اما اگه هر بیست دقیقه یه بار از صندلی تون بلند شید، حتی به مدت یکی دو دقیقه، احتمال دچار شدن به دیابت و مریضیای قلبی در شما کم میشه.

طی تحقیقات انجام گرفته ۴۵ درصد زنان و ۳۷ درصد مردان اعتراف کردن که کمتر از سی دقیقه در روز در محل کارشون سرپا وای میستن؛ و این موضوع خوب نشون دهنده اینه که به چه دلیل ما باید بی تحرکی رو جدی بگیریم.

اگه شما در بلند شدن از جاتون تنبلی می کنین، می تونین واسه خودتون یه برنامه واسه ایستادن مشخص کنین. هر ۲۰ یا نیم ساعت یه بار از جاتون بلند شید و پاهاتون رو بکشین. هم اینکه این کار علاوه بر استراحت بدن، باعث باز شدن مغزتون هم می شه.

در این مورد خوندن مقاله "آیا نشستن سرطان جدیده؟" رو به شما پیشنهاد می کنیم.

مترجم: فرجی

.

منبع :