میدونید پیش دیابت چیه؟

میدونید پیش دیابت چیه؟

خیلی از افراد دارای پیش دیابت از آپنه خواب هم رنج می برن

پیش دیابت به شرایطی می گن که قند خون فرد بالا هستش، اما به اندازه ای بالا نیس که به شکل دیابت نوع ۲ کامل جای بگیره. الان، این شرایط بیشتر از هر زمان دیگری در جهان شایع شده.

واسه مقابله با پیش دیابت تاثیرگذاری داروها همیشه تضمین شده نیس. بخاطر این، بعضی تحقیقات نشون دادن که داروی متفورمین از تاثیرگذاری کمتری نسبت به تغییرات سبک زندگی واسه رسیدگی به پیش دیابت برخورداره.

واقعا، وقتی که موضوع پیش دیابت مطرح می شه، سبک زندگی رو میشه درمان اصلی در نظر گرفت. در ادامه با بعضی اقدامات که می تونین واسه پیشگیری از پیشرفت پیش دیابت انجام بدین، بیشتر آشنا میشیم.

وزن خود رو کم کنین

بیشتر موارد پیش دیابت از اضافه وزن یا چاقی ناشی می شن، و بر همین پایه، کاهش وزن می تونه روشی موثر در پیشگیری از دچار شدن به دیابت واقعی باشه. مطالعه دانشگاه جانز هاپکینز در سال ۲۰۱۳ نشون داد، خطر دچار شدن به دیابت کامل در افراد گرفتار به پیش دیابت که حدود ۱۰ درصد از وزن خود رو طی شش ماه کم کردن، در سه سال به اندازه ۸۵ درصد کم شد. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که گامای کوچیک در این راه هم می تونن موثر باشن. فقط با قطع مصرف نوشیدنیای شامل قند، مانند نوشابه های گازدار، میشه مصرف صدها کالری رو کم کرد و اثر بزرگی رو تماشاگر بود.

 

راه های پیشگیری از دیابت

سطوح ویتامین D رو بررسی کنین

یافته های مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشون داد، افراد گرفتار به پیش دیابت که دارای سطوح پایین ویتامین D هستن، در مقایسه با آدمایی که به مدت تقریبا دو سال و نیم مکمل ویتامین D مصرف کرده بودن، بیشتر از دو برابر احتمال بیشتری داره به دیابت گرفتار شن. در خیلی از موارد، سطوح قند خون آدمایی که ویتامین D دریافت کرده بودن به حالت عادی برگشت. یه دوز جادویی از ویتامین D واسه همه وجود نداره و از این رو، باید سطوح این ویتامین رو زیر نظر داشته باشین، که این کار از راه یه آزمایش خون ساده ممکن است.

شرایط تیروئید رو زیر نظر داشته باشین

سطوح پایین هورمون تیروئید خطر گذار از پیش دیابت به دیابت کامل رو زیاد می کنه. محققان فکر می کنن به دلیل این که هورمون تیروئید در حفظ اندازه سوخت و ساز مناسب بدن نقش داره، کاهش ترشح این هورمون می تونه به زیاد شدن وزن و حساسیت به انسولین که یه عامل خطر دیگه در دچار شدن به دیابت حساب می شه، منجر شه.

فعال باشین

ورزش منظم دلیلی کلیدی در کمک به دفع دیابته، چون به کاهش وزن کمک می کنه و هم اینکه به نظر می رسه سطوح انسولین رو کم می کنه. البته احتیاجی به انجام تمرینات ورزشی سخت و طولانی نیس و پیاده روی سریع (برابر ۱۸.۵ کیلومتر در هفته) هم می تونه به بهتر شدن قند خون در افراد گرفتار به پیش دیابت کمک کنه.

کاهش وزن می تونه روشی موثر در پیشگیری از دچار شدن به دیابت واقعی باشه

چربیای درست استفاده کنین

مصرف غذاهای پر از چربی غیر اشباع چند پیوندی – چیزایی مانند روغنای گیاهی، ماهی چرب، دانه ها و مغزهای خوراکی – ممکنه خطر دچار شدن به دیابت رو مخصوصا وقتی که اونا جای کربوهیدارتا یا چربیای اشباع شده رو می گیرن، کم کنه. مصرف مقداری کربوهیدات مشکلی نداره، اما باید از هر چیز سفید دور بمونین: نون سفید، پاستای سفید، کلوچها، برنج سفید و … که همه می تونن قند خون رو زیاد کرده و به پیشرفت دیابت کمک کنن.

شرایط آپنه خواب رو بررسی کنین

خیلی از افراد دارای پیش دیابت از آپنه خواب هم رنج می برن، اما از این موضوع آگاهی ندارن. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ به وسیله دانشگاه شیکاگو انجام شد، درمان این افراد با یه دستگاه CPAP هنگام شب می تونه سطوح قند خون رو بهتر کنه و خطر دچار شدن به دیابت رو کم کنه.

اگه خروپف می کنین یا برخلاف خواب منظم هفت تا هشت ساعته بازم احساس می کنین خوب استراحت نکردین، به یه متخصص خواب مراجعه کرده و شرایط رو به طور دقیق بررسی کنین.

غذای خود رو خودتون آماده کنین

یافته های مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در نشریه Diabetiologia منتشر شد، نشون داد، افراد چاق که به مدت یه سال غذاهای آب پز، خورشتی یا بخار پز مصرف کرده بودن، در مقایسه با آدمایی که غذاهای گریل شده، سرخ شده یا پخته شده مصرف کرده بودن، وزن از دست داده و مقاومت به انسولین اونا بهتر شد. محققان فکر می کنن غذاهای پخته شده در گرما خشک اجناس پایانی گلیکوزیله پیشرفته (AGEs) بیشتری تولید می کنن، که پژوهشای قبلی اونو با مقاومت به انسولین و هم اینکه التهاب در بدن پیوند داده بودن.

جمع آوری : iranstyle.ir

.

منبع :