مواد غذایی که هورمونهای لاغری رو تحریک می کنن

هر چی اندازه مقاومت به لپتین زیاد شه، سلولای بدن چربیای بیشتری رو ذخیره می کنن و اینطوری بافتای چربی بدن بیشتر و وزن زیاد می شه. ولی  میشه این وضعیت رو عوض کرد.
“یافته های پژوهشای مربوط به کنترل وزن نشون میدن که تغذیه و محیط زیست نقش مهمی در زیاد شدن وزن و چاقی بعضی افراد داره. این اثر، بیشتر خود رو در رسیدن به وزن ایده آل و نرمال نشون میده. تجمع و تراکم آلودگیای محیط زیست در خون و سلولای بدن مسئول اصلی مشکلیه که کارشناسان التهاب سلولی می گن.”

به گزارش تبیان، محققان از مدتا قبل بر این عقیده ان که این التهاب سلولی باعث بروز خطرات دچار شدن به بیماریای قلبی می شه اما مدتیه که همین کارشناسان به این نتیجه رسیدن که التهاب سلولی نقش مهمی در اضافه وزن و دچار شدن به چاقی بیشتر از اندازه هم داره. در این مقاله می خوایم رابطه بین التهاب سلولی و چاقی رو مورد بررسی قرار داده و بگیم چیجوری می شه این التهابا رو به کمک مواد مغذی نابود کرد. با ما همراه باشین.

مقاومت به سیگنالای هورمون لپتین، رابطه بین التهاب سلولی و چاقی رو توجیه می کنه. هورمون لپتین واسه اولین بار در سال ۱۹۹۴ به وسیله محققی به نام Jeffrey friedman کشف شد. لپتین یه هورمون پروتئینیه که نقش مهمی در متابولیسم یا همون سوخت و ساز چربیا داره و اشتها رو کنترل می کنه. به خاطر همین در تنظیم وزن بدن هم موثره.

به گفته دکتر لئو گلاند، رئیس سازمان پزشکی شهر نیویورک، التهاب سلولی باعث می شه که مغز قادر نباشه به درستی به سیگنالای هورمون لپتین عکس العمل نشون بده. وظیفه این هورمون اینه که سیگنالایی به مغز مخابره کنه تا بدن متابولیسم چربیا رو با سرعت بیشتری بکنه و احساس گرسنگی رو که در بین وعده های غذایی به وجود میان رفع کنه.
هر چی اندازه مقاومت به لپتین زیاد شه، سلولای بدن چربیای بیشتری رو ذخیره می کنن و اینطوری بافتای چربی بدن بیشتر و وزن زیاد می شه. با این حال دکتر گلاند بر این عقیده س که میشه این وضعیت رو عوض کرد. ایشون راز این تغییر رو در بعضی از خوراکیایی می دونه که پر از مواد مغذی ضد التهاب هستن.

به نظر کارشناسان مصرف مواد غذاییِ شامل این مواد مغذی التهاب سلولی رو کم می کنه و ایجاد رابطه عادیِ بین مغز و هورمون لپتین رو شدنی می کنه. در پژوهشی که زیر نظر دکتر پلاند انجام شد شرکت کننده ها با مصرف مواد غذایی مناسب تونستن به اندازه ۸۶ درصد التهاب سلولی رو کاهش داده و زنا به اندازه حدود ۷ کیلو گرم وزن کم کردن. به نظر این کارشناسان سه شاه کلید هست که می تونه التهاب سلولی رو کم کنه و شما رو آماده لاغری بکنه. این سه شاه کلید عبارتند از هویج، تخم کتون و چای.

هویج

میدونید چه موادی هورمونهای لاغری شما رو تحریک می کنن؟

مصرف روزانه نصف فنجون هویج خام اندازه زیادی کاروتنوئید به بدن میرسونه. این آنتی اکسیدانای طبیعی هم اینکه ضدالتهابای بسیار قوی هستن که به کاهش این التهابای سلولی کمک زیادی می کنن. واسه افزایش اثر مثبت کاروتنوئیدها، هویج رو با یک تا دو قاشق چای خوری روغن زیتون و یا روغن گردو بخورین.

تخم کتون

محققان به این نتیجه رسیدن که تخم کتون یکی از منابع غذایی مهم امگا ۳ حساب می شه و خواص ضدالتهابی داره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تخم کتون هم اینکه منبع غذایی فوق العاده و طبیعی لیگنان هاست. لیگنانا شامل خواص زیادی هستن و می تونن سرعت متابولیسم کبد رو دو برابر کنن، توکسین ‎ها یا همون سموم بدن و چربیا رو از بین ببرن. پیشنهاد می کنیم روزانه یک تا دو قاشق چای خوری تخم کتون آسیاب شده استفاده کنین. می تونین تخم کتون آسیاب شده رو به سوپا یا سالادهایتان اضافه کنین و از خواص اون بهره مند شید.

چای

مصرف روزانه سه فنجون چای باعث کاهش حالت مقاومت به سیگنالای لپتین می شه و سوخت و ساز چربیا رو به طور قابل توجه ای زیاد می کنه و هم اینکه اشتها رو کنترل می کنه. چای پر از کاتچین، پولیفنولا و فلاوونوئیدهاست که تموم این مواد شامل خواص ضدالتهابی هستن. تأثیری که چای روی کنترل وزن داره به طور کاملً شناخته شده. این نوشیدنی پرخاصیت باعث می شه که هورمون لپتین بتونه کنترل وزن رو در اختیار بگیره و وظیفه خود رو خوب بکنه.

.

منبع :