میدونید که فسفر عنصر لازم واسه زندگیه؟

تغذیه

میدونید که فسفر عنصر لازم واسه زندگیه؟ شما از کلسیم، آهن، ویتامین A ،C و چیزای دیگه ای به جز اینا شنیدید. با این حال، هیچکی هیچوقت فکر نمی کنه که مصرف فسفر رو در صبح بکنه. خوب، فسفر، نقش کلیدی در روند زندگی همه موجودات زنده اجرا می کنه. اگه فسفر، کافی در بدن وجود نداشته باشه، بدن آدم قادر نیس به درستی بکنه.

تموم فعالیتای لازم بدن مثل مغز ، قلب ، خون ، کلیه و چیزای دیگه ای به جز اینا نیاز به فسفر، دارن. فسفر، یه عنصر شیمیایی مهم با نماد P و عدد اتمی ۱۵ه . فسفر بسیار واکنشیه ، پس هیچوقت به عنوان یه عنصر آزاد روی زمین یافت نشد . فسفر، شامل مواد معدنی رو پیدا می کنین. دو نوع فسفر، هست – یکی قرمزه و دیگری فسفر سفیده . این یه عنصر غیر قابل تجدید استثنایی و خاص هستش. فسفر، واسه زندگی حیاتیه.

فسفاتها جزء DNA، RNA، ATP و فسفولیپیدها هستن که تموم غشاهای سلولی رو تشکیل میدن . فسفر در ادرار و بدن هست . این رابطه بین زندگی و فسفر، رو نشون داد . این دومین ماده معدنی فراوون در بدن پس از کلسیمه . فسفر، به داخل روده جذب می شه. واسه جذب فسفر، نیاز به کلسیم و ویتامین D دارین.

اندازه فسفر در بدن آدم:

۸۵ درصد از کل فسفر در بدن در اسکلت هست .

۱۴٪ در بافت نرم مانند عضلات هست.

۱٪ در خون و مایعات بدن هست.

به کار گیری فسفر:

این یه عنصر لازم در خیلی از پروتئینا است.

ساختار دندانه ها و اسکلت از فسفر، ساخته شده.

فسفر، واسه انتقال انرژی درون سلولا لازمه و واسه همه توابع بدن مهمه.

فسفر، عنصر مهمی در ساختار DNAه (۴). DNA بدون اون نمی تونه شکل بگیره.

خواص فسفر واسه بدن چیه و چه نقشی در کارکرد مغز داره؟

امتیازات فسفر:

استخوانا و دندونای قوی:

از اونجا که بیشترین حد مقدار فسفر، واسه استخوانا و دندانا لازمه ، باید مطمئن شین که فسفر بدن کافیه ، این فقط کلسیم نیس که واسه استخون لازمه ؛ فسفر، به همون اندازه مهمه . این کمک می کنه که استخوانا و دندانا رو قوی و سالم نگه دارین. این ماده معدنی واسه رشد هورمون رشد بیشتر در مراحل بلوغ لازمه . زنان در طول مراحل حاملگی یا یائسگی به طور جدی نیاز دارن . فسفر، کمک می کنه تا ریمنالیزاسیون دندانا و استخوانا رو گسترش کنه و اونا رو سالم نگه داره. مقدار کافی کلسیم و فسفر، لازم واسه پیشگیری از پوکی استخون – یه مریضی استخوانیه . با این حال ، اگه نسبت کلسیم به فسفر، زیادتر از اندازه بالا باشه ، رشد استخون رو میشه نابود کرد . فسفر باعث جلوگیری از پوسیدگی دندون و مشکلات دندون می شه.

هضم:

فسفر به آسون کردن هضم مناسب کمک می کنه . این هضم ریبوفلاوین و نیاسین رو به طور موثر تحریک می کنه . اونا به سوخت و ساز انرژی کمک می کنن و سیستم جواب عاطفی و عصبی رو تقویت می کنن . این مانع از آسیب زدن به دستگاه گوارش ، اسهال ، یبوست ، و کلا ، سیستم گوارش رو واسه حرکات روده سالم و سالم صاف می کنه. فسفر باعث بهتر شدن سلامت دستگاه گوارش می شه.

ادرار و دفع:

فسفر معدنی هم اینکه در حفظ کلیه سالم و فعالیت اون فعاله . مواد معدنی از راه دفع ادرار و و دفع مواد زائد از راه کلیه ها رو تضمین می کنه . فسفر، واسه رسیدن به یه تعادل سالم از تموم مایعات و مواده که از بدن خارج می شه . این کمک می کنه تا سطح اسید اوریک رو در بدن با افزایش مقدار و زیادی ادرار بسوزونین. این کمک می کنه تا بدن بدون سموم بمونه. این کمک می کنه تا سطوح مایع در بدن تنظیم شه.

کارکرد مغز:

فسفر واسه توابع ذهنی مناسب لازمه . تمرکز ، حافظه و کارکرد ذهنی می تونه با مصرف این ماده معدنی بهبود یابد . سطح کافی فسفر باعث رشد و بهبود درک می شه. کمبود فسفر می تونه منتهی به دچار شدن به بیماریای عصبی مانند زوال عقل و فراموشی شه. هم اینکه می تونه خطر ناهنجاری شناختی رو زیاد کنه.

توازن هورمون:

فسفر در تنظیم تعادل هورمونا در بدن کمک می کنه. این کمک می کنه تا به سلامت باروری خوب با اطمینان انجام بشه که مقدار متعادل هورمون الان هست . فسفر با غدد درون ریز رابطه برقرار می کنه و تولید و منتشر کردن هورمونا رو کنترل می کنه.

ایجاد انرژی:

فسفر باعث ایجاد انرژی می شه که هر روز به وسیله بدن استفاده می شه. این در جریان انرژی کمک می کنه و تضمین می کنه که اون به وسیله ارگانای جور واجور به طور موثر استفاده میشن. مواد معدنی در تخریب مواد مغذی با آزاد کردن انرژی در غذای مصرف می کنن . این مانع از احساس خستگی شما می شه. مقدار کافی فسفر در بدن کمک می کنه تا یه اخطار و پر انرژی داشته باشین . این کمک می کنه تا از مشکلات جزئی مانند ضعف عضلانی ، بی حسی ، ضعف جنسی ، ناتوانی جنسی ، از دست دادن میل جنسی ، سرماخوردگی ، جنب و جوش اسپرم و چیزای دیگه ای به جز اینا جلوگیری کنه . فسفر به عنوان یه شرکت کننده در تموم واکنشای شیمیایی که در بدن انجام می شه، عمل می کنه.

جذب ویتامینا:

فسفر به جذب ویتامینا ، مخصوصا ویتامین B در بدن کمک می کنه . ویتامینا واسه کارکرد مناسب بدن لازمن . فسفر به تعمیر و نگهداری سلولای جور واجور بدن کمک می کنه . این تضمین می کنه که سلولا خوب پیشرفته و فعال هستن.

تولید پروتئین:

فسفر هم اینکه به ایجاد پروتئین کمک می کنه . بدن ما با متابولیسم پروتئین رشد می کنه و خود رو حفظ می کنه. هم اینکه در روند تولید مثل کمک می کنه . هم اینکه به بدن کمک می کنه تا از کربوهیدراتا و چربیای موجود استفاده کنه.

پس ما میفهمیم که فسفر واسه بدن لازمه. کمبود این مواد معدنی می تونه منتهی به شکلای جور واجور مختلفی از مشکلات بهداشتی مانند درد استخون ، شکستن استخون ، آرتریت ، بی اشتهایی ، چاقی ، مشکلات عصبی ، پوسیدگی دندون ، راشیت ، تنفس بی نظم ، خستگی ذهنی و فیزیکی ، درد در بخشای جور واجور بدن و چیزای دیگه ای به جز اینا می شه . با این حال ، فسفر زیادتر از اندازه در بدن می تونه سطح کلسیم رو تحت تاثیر بذاره. غذای ناسالم فسفر زیادتر از اندازه داره. دریافت زیادتر از اندازه غذاهای ناخواسته یا غذای شیرین باعث افزایش سطح فسفر در بدن می شه. فسفر در شکلای جور واجور مختلفی از غذاها مانند آجیل ، دانه های آفتابگردان ، خربزه ، دانه کدو تنبل ، ماهی ، گوشت ، تخم مرغ و چیزای دیگه ای به جز اینا پیدا میشه.

.

منبع : pezeshk.us

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا